No i stało się – dziś niemiecki Bundestag (niższa izba niemieckiego parlamentu) przegłosował wprowadzenie opłat za korzystanie z niemieckich autostrad dla samochodów osobowych (PKW-Maut).
Dla nas oznacza to od nowego roku koniec bezpłatnej jazdy po niemieckich Autobahnach i być może kolejny gorący styczeń (w tym roku do czerwoności rozgrzało nas przecież wejście w życie MiLoG – jak widać niemiecki ustawodawca nie pozwoli nam zmarznąć 🙂 ).
Dalsza procedura ustawodawcza wymaga jeszcze zatwierdzenia tego rozstrzygnięcia przez Bundesrat (wyższa izba niemieckiego parlamentu), podpisu prezydenta Niemiec (Bundespräsident) i zgody Komisji Europejskiej.
Biorąc jednak pod uwagę układ sił w niemieckim parlamencie – wejście w życie ustawy wprowadzającej PKW-Maut jest przesądzone (ostatnia nadzieja – tak jak w przypadku MiLoG – pozostaje w rękach Komisji Europejskiej 🙂 ).
Myto (niem. Maut) dla samochodów osobowych (PKW) ma zacząć obowiązywać od 2016 roku.
System opłat za autostrady dotychczas obowiązywał wyłącznie samochody ciężarowe (LKW) o masie powyżej 12 ton (LKW-Maut). Od października 2015 roku ma objąć on także samochody o masie w przedziale od 7,5 tony do 12 ton. Opłata ta jest uzależniona od ilości osi oraz emisji spalin pojazdu i naliczana jest w systemie satelitarnym za każdy kilometr przejazdu – a jej aktualne stawki możesz sprawdzić tutaj>>
Podobny system opłat dla samochodów osobowych, chociaż teoretycznie sprawiedliwszy, byłby znacznie bardziej kosztowniejszy dla kierowców i pewnie trudniejszy do wprowadzenia w praktyce.
Z tego względu ostatecznie zdecydowano się na opłatę roczną dla samochodów zarejestrowanych w Niemczech oraz system winiet dla samochodów spoza Niemiec.
PKW-Maut będzie uzależniona od wielkości silnika i stopnia emisji spalin samochodu.
Opłata roczna (dla samochodów zarejestrowanych w DE) wyniesie maksymalnie 130 euro i będzie ona pobierana automatycznie razem z rocznym podatkiem drogowym.
Z kolei proponowane ceny winiet będą wahały się od 5,10 euro do 15 euro (za winietę 10-dniową) oraz od 16,22 euro do 30 euro (za winietę dwumiesięczną).
Winiety będą do kupienia m.in. na stacjach benzynowych oraz przez Internet.
Przykładowe obliczenie wysokości opłat znajdziesz poniżej:
Wprowadzenie opłat za autostrady w DE budziło sporo kontrowersji i co zrozumiałe niezadowolenie wśród kierowców. Jeśli jednak porównać je z opłatami za autostrady pobieranymi w Polsce – trzeba uczciwie przyznać, że nie są one zbyt wygórowane 🙂
Swego czasu w mediach publikowano informacje odnośnie wprowadzania szerokiego systemu zwolnień od opłat rocznych dla obywateli Niemiec (to raczej nie było by możliwe, ale być może dla samochodów zarejestrowanych w Niemczech) jako środka, który miał pomóc przełknąć społeczeństwu wprowadzenie opłat. Czy faktycznie politycy poszli w tym kierunku?
Opłata roczna dla samochodów zarejestrowanych w DE została „wliczona” do obecnie płaconego podatku drogowego – i jak widać na załączonym przykładowym obliczeniu opłaty rocznej za korzystanie z autostrad – nie wpłynęło to na zwiększenie dotychczas uiszczanej opłaty.
Pod kreską do zapłaty pozostaje więc tyle samo co obecnie – jedynie uiszczona opłata zaliczana jest w części na podatek drogowy, a w części na ryczałtową opłatę roczna za korzystanie z autostrad.
Powyższe dotyczy samochodów zarejestrowanych w DE – gdyż tylko wówczas pobierany jest roczny podatek drogowy. Samochody zarejestrowane poza DE zasadniczo nie podlegają temu obowiązkowi (jednakże istnieje obowiązek przerejestrowania samochodu na niemiecki blachy jeśli mieszka się w DE ponad rok).
Często podróżuję z Anglii do Polski, nie wyobrażam sobie płacic za autostrady w Niemczech. Jestem nieco oburzony tym faktem.
Ciężarówki na tej trasie płacą prawie wszędzie, a osobówki mogą póki co mogą liczyć na bezpłatny przejazd przez Niemcy, Belgię i Holandię.
Natomiast od 2016 roku poza Niemcami opłaty za autostrady będzie Pan musiał uiszczać także w Belgii.
Link do cen nie działa, a raczej działa ale przenosi na nie odpowiednią stronę. Trochę szkoda, że wprowadzają opłaty ale mimo wszystko nie są to faktycznie wygórowane kwoty porównując do naszych autostrad, gdzie za niewielki odcinek można zapłacić więcej niż za miesięczną winietę w Niemczech.
Dziękuję za komentarz i czujne oko – link już zaktualizowałem 🙂