Skip to main content

Opony zimowe dla ciężarówek w Niemczech – sprawdź aktualne przepisy 2024

Autor: 22 października 2024Wpisy ogólne

Obowiązkowe w Niemczech opony zimowe to opony z tzw. symbolem alpejskim. Wymagane są podczas poruszania się po drogach publicznych w zimowych warunkach drogowych. Dotyczy to oczywiście również samochodów ciężarowych. Kary za niedostosowanie się do wymogów sięgają 120 euro, a poza mandatem otrzymuje się również punkty karne. Karani finansowo są nie tylko kierowcy, ale i właściciele pojazdów. W artykule podsumowuję, jaki jest aktualny stan prawny w Niemczech, jeśli chodzi o opony zimowe w samochodach ciężarowych.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie są nowe wymagania dotyczące opon zimowych w Niemczech
  • Kiedy i do kiedy używać opon zimowych na trasach przez Niemcy
  • Czy opony zimowe muszą być zakładane na wszystkie koła w pojazdach klasy N2 i N3
  • Ile wynosi mandat za brak opon zimowych i kto go płaci – kierowca czy firma transportowa
  • Kto może skontrolować, czy ciężarówka ma właściwe opony
  • Jakie jeszcze mogą być konsekwencje braku właściwego ogumienia dla przewoźnika

Podsumowanie:

Aktualne przepisy wymagają używania wyłącznie opon oznaczonych symbolem alpejskim. Opony mające wyłącznie symbol M+S nie będą już uznawane za zimowe.

Opony zimowe mają być założone w przypadku występowania zimowych warunków drogowych – nie ma więc wyznaczonego okresu, mówiącego od kiedy i do kiedy opony zimowe w Niemczech muszą być używane.

Mandaty za brak właściwych opon przewidziane są nie tylko dla kierowców, ale też właścicieli pojazdów.

Niemcy: aktualne przepisy dotyczące opon zimowych

Od 1 października 2024 roku w całych Niemczech, przy zimowych warunkach na drodze, samochód musi mieć założone opony z tzw. symbolem alpejskim – oznaczone piktogramem góry z płatkiem śniegu. Dla operatorów floty ten rodzaj opon nie jest jednak nowością – były rekomendowane już wcześniej, choć można było jeszcze jeździć na oponach M+S.

Obowiązek używania konkretnych opon zimowych wynika z paragrafu 36 niemieckiego kodeksu drogowego (StVZO): https://www.gesetze-im-internet.de/stvzo_2012/__36.html.

Ważne, że opony zimowe są wymagane niezależnie od tego czy jest kalendarzowa zima – bo warunkiem jest występowanie typowo zimowych warunków (np. śnieg, lód itp.), co wyjaśniam jeszcze niżej.

W Niemczech trzeba mieć nie tyle opony zimowe, co „opony o zimowych własnościach” – taki termin jest stosowany w niemieckich przepisach. To one mają gwarantować większe bezpieczeństwo. Przy czym nie ma obowiązku zakładania opon zimowych na wszystkie koła samochodów ciężarowych (klasy N2 i N3) – przepisy regulują to, gdzie te opony mają się znajdować.

Więcej o tym, czy opony zimowe w Niemczech są obowiązkowe i o samych oponach napisałem też na drugim moim blogu dla kierowców.

Co zmieniły najnowsze przepisy?

Wszystkie opony z systemem M+S przestały być w Niemczech akceptowane jako zimowe. Jedyne zgodne z przepisami opony to te z oznaczeniem 3PMSF (czyli z tak zwanym symbolem alpejskim).

Opony zimowe dla ciężarówek z Polski – czy są obowiązkowe?

Wszystkie pojazdy silnikowe poruszające się po drogach publicznych w Republice Federalnej Niemiec podlegają wymogom dotyczącym opon zimowych. Nowe przepisy stosowane są więc również wobec kierowców i właścicieli samochodów ciężarowych

Bez wątpienia nadal ani kraj rejestracji pojazdu, ani trasa nie mają znaczenia. Opony mają być zgodne z przepisami niezależnie od tego, czy przewozisz towar do Niemiec, czy tylko przez nie przejeżdżasz, mając rozładunek w innym państwie.

Kiedy samochód musi mieć opony zimowe w Niemczech?

W Niemczech istnieje tak zwany sytuacyjny obowiązek używania opon zimowych. Oznacza to, że pojazd musi mieć odpowiednie opony wtedy, gdy porusza się po drogach publicznych w zimowych warunkach drogowych. Prościej mówiąc – nie jest ważne, w którym miesiącu przewozisz towary do Niemiec, tylko jak pogoda wpływa na warunki i bezpieczeństwo na drodze.

Na szczęście niemieckie prawo doprecyzowało, czym są te zimowe warunki drogowe – mówi o tym paragraf 2 punkt 3a StVO. Samochód musi być wyposażony w opony zimowe przede wszystkim, gdy jest:

  • śliska nawierzchnia
  • lód
  • śnieg
  • błoto pośniegowe
  • i szron.

Kiedy zakładać zimówki na ciężarówkę?

I pewnie każdy przewoźnik i kierowca ciężarówki pomyśli teraz: „A skąd ja mam wiedzieć, czy za tydzień, na dwutysięcznym kilometrze, czy na powrocie, będą w Niemczech zimowe warunki pogodowe?!” 🙂

Racja, ale Niemców te rozterki nie interesują, bo dbają o bezpieczeństwo na drogach. Ustawodawca oczekuje, że podczas długich podróży każdy pojazd będzie wyposażony w odpowiednie opony.

Nie ma więc znaczenia, kiedy te zimowe warunki się pojawiły – czy przed wyruszeniem w trasę, czy w trakcie. Podczas kontroli niestety trzeba się liczyć z tym, że nie przejdzie tłumaczenie typu: „Kiedy rano siadałem za kółko, to świeciło słońce i drogi były suche”.

Moja rada jest taka – uważnie monitorować warunki pogodowe i w razie potrzeby reagować. Jeśli jest choćby cień szansy, że w trasie napotkamy na śnieg, szron itp., trzeba po prostu wcześniej założyć odpowiednie opony. A najlepiej jeździć na takich cały czas jesienią i zimą (szczególnie w tych miesiącach, kiedy te zjawiska pogodowe najczęściej występują oraz w górskich regionach Niemiec).

Czy muszę mieć w Niemczech zimowe opony na wszystkich kołach?

Całe szczęście – nie. Opony zimowe na niemieckich drogach na wszystkich kołach to obowiązek dla samochodów osobowych i mniejszych dostawczaków (klasa N1).

Pojazdy klasy M2 (autobusy mogące przewozić więcej niż 8 osób), N2 (dopuszczalna masa całkowita między 3,5 tony i 12 ton) i N3 (dopuszczalna masa całkowita powyżej 12 ton) muszą mieć opony z symbolem alpejskim co najmniej na:

  • osiach napędowych i
  • przednich osiach kierowanych (vordere Lenkachsen) – podaję też wersję oryginalną tego sformułowania, bo nie we wszystkich krajach jest ono obecne w prawie; w Niemczech wprowadzono je 1 lipca 2020 roku.

Nie ma obowiązku zakładania opon zimowych na kołach naczep ani przyczep – nie są one pojazdami silnikowymi, a omawiane zasady dotyczące opon zimowych w Niemczech odnoszą się jedynie do pojazdów silnikowych.

Które opony są zgodne z przepisami?

Najważniejsza informacja dla flotowców – opony zimowe na niemieckie drogi to teraz wyłącznie te oznaczone symbolem alpejskim.

Opony z symbolem alpejskim – 3PMSF

Symbol alpejski (niem. Alpine-Symbol) to płatek śniegu wpisany w górę o trzech wierzchołkach różnej wysokości (stąd symbol ten nazywany jest też 3PMSF, tj. Three Peak Mountain Snowflake). Producent opon może go umieszczać tylko na oponach, które spełniają określone wymagania i przeszły stosowne testy. Nie wchodząc w szczegóły – taka opona jest faktycznie lepiej przystosowana do jazdy po śliskiej nawierzchni i dopuszczona do użytku w zimowych warunkach.

Nie są już uznawane opony z oznaczeniem MS/M+S

Co z oponami MS? Do 30 września 2024 roku za zimowe uznawane były opony z oznaczeniem MS/M+S, czyli przeznaczone do jazdy po błocie i śniegu (ang. mud and snow). Zdarzają się też opony wyprodukowane w 2018 roku lub później, które mają jednocześnie oba symbole – M+S oraz alpejski (żeby nikt nie musiał dumać, co to za opona). Żadne opony wyprodukowane przed 31 grudnia 2017 roku nie spełniają nowych wymogów, gdyż symbol alpejski jest stosowany dopiero od 1 stycznia 2018 roku.

Jakie są kary za brak opon zimowych w Niemczech?

W przypadku jazdy na innych niż wymagane prawem oponach, przewidziane są konsekwencje finansowe – mandaty od 60 do 120 euro. Do tego oczywiście kierowcy otrzymują punkty karne

Wysokość mandatu uzależniania jest właściwie od tego na czym przyłapano kierowcę – czy „tylko” na jeździe na niewłaściwych oponach, czy wtedy, gdy zdążył już doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji lub spowodował wypadek.

  • Jeśli kierowca jechał na niewłaściwych oponach – mandat 60 euro i 1 punkt karny we Flensburgu.
  • Jeśli w rezultacie kierowca utrudniał ruch (np. wpadł w poślizg i zatrzymał pojazd w poprzek drogi, blokując ruch) – mandat 80 euro i 1 punkt karny.
  • Jeśli kierowca stworzył zagrożenie na drodze (o dowolnym charakterze) – mandat 100 euro + 1 punkt karny.
  • Jeśli kierowca spowodował wypadek – mandat 120 euro + 1 punkt karny

Zobacz też katalog kar: https://www.bussgeldkatalog.org/reifen/

Kary za brak opon zimowych również dla właściciela samochodu ciężarowego

Za prawidłowe opony na kołach danej ciężarówki odpowiadają zarówno kierowca, jak i jej właściciel (tak osoba prywatna, jak i przedsiębiorca). Jeśli to nie właściciel prowadzi auto (a to przecież częsta sytuacja w transporcie), a kierowca zostanie przyłapany na jeździe na oponach niezgodnych z przepisami, właściciel pojazdu dostanie dodatkowo mandat w wysokości 75 euro i 1 punkt karny.

Kontrola opon zimowych w samochodach ciężarowych w Niemczech

Przypominam, że stan techniczny samochodu ciężarowego może sprawdzić zarówno niemiecka policja, jak i BALM. I można być pewnym, że po wprowadzeniu świeżych przepisów, również funkcjonariusze Federalnego Urzędu ds. Logistyki i Mobilności będą zwracać szczególną uwagę na opony podczas Technische Unterwegskontrolle. A i bez tego są bardzo skrupulatni.

Jeśli pojazd z powodu nieodpowiednich opon zagraża bezpieczeństwu, to poza mandatem i punktem karnym, może przewoźnika dotknąć znacznie surowsza kara, czyli zakaz dalszej jazdy. Zatrzymanie ciężarówki w Niemczech to powód do dużego stresu, bo przewoźnik może odpowiadać za szkodę powstałą z powodu opóźnienia w dostawie.

Opony niezgodne z przepisami a odszkodowanie – ryzyko utraty ochrony ubezpieczeniowej

Kolejna istotna kwestia, to wpływ łamania przepisów dotyczących opon na wysokość ewentualnego odszkodowania w Niemczech. W przypadku kolizji lub wypadku, brak odpowiedniego ogumienia może mieć dodatkowe konsekwencje finansowe. Firma ubezpieczeniowa może argumentować, że przyczyniono się do powstania szkody, nie dostosowując się do przepisów dotyczących opon, mimo panujących zimowych warunków drogowych. A to może wpłynąć na wysokość odszkodowania, a nawet stanowić podstawę do odmowy jego wypłacenia.

Podziel się:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się ze mną: info@adamknopik.com | +49 (0) 1575 1455059

Napisz komentarz