Punkty karne w Niemczech (tzw. punkty we Flensburgu), którymi karani są kierowcy, zbierane są w specjalnym rejestrze o nazwie FAER (z niem. Fahreignungsregister, czyli rejestr zdolności do kierowania). Jeśli potrzebujesz dowiedzieć się, ile masz już punktów, to musisz zawnioskować do odpowiedniego niemieckiego urzędu. Jak to zrobić?
Co to jest rejestr FAER?
Rejestr FAER (Fahreignungsregister) prowadzony jest przez Kraftfahrt-Bundesamt we Flensburgu. Można nazwę urzędu przetłumaczyć jako Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego. I to on przyjmuje wnioski o wypis z rejestru.
Rejestr FAER obejmuje informacje o wszystkich przestępstwach i wykroczeniach drogowych, za które zostałeś ukarany w Niemczech.
Na pewno już wiesz, że dopuszczalna liczba to 7 punktów. Jeśli zbierzesz 8 lub więcej, zostaniesz pozbawiony uprawnień do prowadzenia pojazdów w Niemczech. Możliwe są też dodatkowe konsekwencje, takie jak konieczność przejścia weryfikujących Twoją zdolność do kierowania pojazdami (tzw. MPU czy Idiotentest).
Kiedy potrzebny jest wypis z rejestru FAER?
Uzyskanie zaświadczenia z rejestru FAER jest często pierwszym krokiem w sprawach, które prowadzę w imieniu firm transportowych, czy ich kierowców. Zaświadczenie o liczbie punktów karnych jest wymagane chociażby przez sądy, policję, firmy ubezpieczeniowe. Również właściciele floty mogą weryfikować swoich kierowców w ten sposób.
Jak złożyć wniosek?
Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego (Kraftfahrt-Bundesamt ) umożliwia sprawdzenie ile masz punktów w FAER:
- listownie – najprawdopodobniej w ten sposób złożysz wniosek
- osobiście w siedzibie urzędu we Flensburgu
- online – ale niestety jest to dostępne wyłącznie dla obywateli Niemiec.
Odpowiedź od urzędu (wyciąg z rejestru) otrzymasz bezpłatnie. Musisz więc zapłacić tylko za list polecony w swojej placówce pocztowej. Dodatkowym kosztem może być jednak urzędowe poświadczenie tożsamości (jeśli nie możesz potwierdzić tożsamości dowodem osobistym lub paszportem). Wtedy może czekać się wydatek na przykład na notariusza i potrzebne tłumaczenie przysięgłe. Więcej na ten temat przeczytasz w mojej instrukcji do wniosku.
Jak wygląda i jak poprawnie wypełnić wniosek?
Antrag auf Auskunft aus dem Fahreignungsregister, czyli wniosek o udzielenie informacji z rejestru punktów karnych, składa się na urzędowym formularzu.
Choć sam formularz wniosku jest krótki i wydaje się nie być skomplikowany, to zawiera pewne haczyki. A błędy skutkują nierozpatrzeniem wniosku przez urząd.
Tutaj zwrócę Twoją uwagę na najważniejsze kwestie i błędy popełniane przez wypełniających.
A na moim drugim blogu dla kierowców znajdziesz formularz do pobrania wniosku FAER oraz instrukcję, która pomoże Ci prawidłowo wypełnić wszystkie rubryki.
Błąd: użycie niewłaściwego formularza
Urząd akceptuje wyłącznie swój oficjalny formularz wniosku. Odrzuci wszelkie inne pisma.
Błąd: nieczytelnie wypełniony wniosek
Żeby nie musieć wysyłać wniosku ponownie, to wypełnij wniosek czytelnie, najlepiej dużymi literami lub na komputerze (programem do edycji plików pdf). Pamiętaj jednak, że podpis musi być odręczny.
Błąd: brak dokumentu, który potwierdza Twoją tożsamość lub potwierdzenie tożsamości w nieprawidłowy sposób
To najpoważniejszy błąd, a zdarza się często. Niemiecki urzędnik musi zweryfikować Twoją tożsamość, a Ty musisz mu to umożliwić.
Są dwa sposoby potwierdzania tożsamości:
- dokumentem (dowód osobisty lub paszport) – na wniosku składasz odręczny podpis oraz dołączasz kserokopię dokumentu, na którym również widnieje Twój podpis. Pamiętaj, że na nowych polskich dowodach osobistych nie ma już wzoru podpisu – urzędnik więc nie będzie mógł porównać Twoich podpisów. Wtedy posłuż się kserokopią paszportu, bo w nim jest rubryka z podpisem. Jeśli nie masz starego dowodu z wzorem podpisu, ani ważnego paszportu, to zostaje sposób nr 2.
- urzędowo – najprościej jest to zrobić u notariusza. Wtedy do wniosku załączasz też potwierdzenie notarialne oraz tłumaczenie przysięgłe tego notarialnego poświadczenia/potwierdzenia.
Pamiętaj, że dokument, którym się posługujesz do potwierdzenia tożsamości musi być ważny.
Kwestia potwierdzenia tożsamości jest bardzo ważna, dlatego zachęcam do pobrania mojej instrukcji, bo w niej dokładnie to wyjaśniłem.
Błąd: niewłaściwy podpis
Zadbaj o to, by Twój odręczny podpis na formularzu był zgodny z tym, który znajduje się na kserokopii dokumentu, który załączasz. Jeśli urzędnik będzie miał wątpliwości, czy to Twój podpis i Twój dokument, pozostawi wniosek bez rozpatrzenia. Czyli nie jest to idealna pora na testowanie nowego sposobu podpisywania się 🙂
Błąd: brak załączników
- kserokopia dokumentu, którym potwierdzasz tożsamość (ważny dokument z wzorem podpisu)
- kserokopia prawa jazdy, jeśli je posiadasz
- dokumenty, które otrzymasz przy urzędowym potwierdzeniu tożsamości (+ tłumaczenie przysięgłe)
Błąd: wysłanie formularza mailem
Wiem, to by było duże ułatwienie, ale wnioski nie są przyjmowane mailowo. Musisz załatwić sprawę listownie (najlepiej listem poleconym), jeśli nie chcesz fatygować się osobiście. Wyłącznie niemieccy obywatele mogą składać wniosek przez stronę www.
Instrukcja – wypełnij wniosek bezbłędnie!
Jeśli chcesz mieć pewność, że wniosek został wypełniony prawidłowo, to zapoznaj się wcześniej z moją szczegółową instrukcją i wzorem wypełniania wniosku. Przygotowałem też do pobrania czysty formularz, więc nie musisz go szukać na stronie Federalnego Urzędu ds. Ruchu Drogowego. Wszystko to znajdziesz na moim blogu dla kierowców w Niemczech w obszerniejszym artykule o rejestrze FAER i punktach karnych dla kierowców.