Ładnych kilkanaście miesięcy temu pisałem Ci o zamiarze wprowadzenia w 2016 roku opłat za korzystanie z niemieckich autostrad dla samochodów osobowych (PKW-Maut).
Mimo hucznych zapowiedzi wprowadzenia płatnych autostrad w Niemczech, do dziś nic z tego nie wyszło. Wszystko ze względu na spór prawny jaki wywiązał się pomiędzy stroną niemiecką, a Komisją Europejską, w wyniku którego projekt ten utknął w martwym punkcie.
Zarzuty Komisji Europejskiej dotyczyły kwestii dyskryminacji kierowców samochodów zarejestrowanych poza granicami Niemiec.
W uproszczeniu chodziło o to, że użytkownicy samochodów zarejestrowanych w Niemczech PKW-Maut mieli płacić razem z już płaconym podatkiem samochodowym (KFZ-Steuer), tak więc ich sytuacja de facto nie ulegała zmianie, natomiast użytkownicy samochodów zarejestrowanych poza Niemcami mieliby PKW-Maut opłacać poprzez winiety wykupowane na określony czas. W oczach Komisji Europejskiej takie rozwiązanie dyskryminowało użytkowników samochodów zarejestrowanych poza Niemcami.
Dziś zawarto jednak kompromis w tej sprawie i Komisja Europejska dała w końcu zielone światło na wprowadzenie płatnych autostrad w Niemczech, jednak w nieco zmodyfikowanej wersji.
Obecne założenia są takie, że system winiet dla samochodów zarejestrowanych poza granicami Niemiec zostanie utrzymany (będą one jednak nieco tańsze niż te wcześniej proponowane, tj. odpowiednio od 2,5 euro do 20 euro za winietę 10-dniową, i od 7 euro do 40 euro za winietę dwumiesięczną).
Natomiast PKW-Maut dla samochodów zarejestrowanych w Niemczech nie będzie już rozliczany w proporcjach 1:1 wraz z KFZ-Steuer, jak to zakładał pierwszy projekt. W zamian za to wprowadzone zostaną jednak ulgi w podatku samochodowym (KFZ-Steurer) w zależności od wielkości silnika i stopnia emisji spalin samochodu. Na szczegóły projektu przyjdzie poczekać za najmniej do kwietnia przyszłego roku.
Niemiecki minister ruchu drogowego Alexander Dobrindt zapewnił jednocześnie, że wejścia w życie zmodyfikowanej wersji PKW-Maut spodziewać należy się najwcześniej po wyborach parlamentarnych w Niemczech, czyli jesienią 2017 roku.
Dzisiejszy kompromis dający zielone światło dla wprowadzenia płatnych autostrad w Niemczech nie wszystkim się spodobał. Zwłaszcza państwa ościenne, nie kryją swych obaw, niezadowolenie wyraziły przede wszystkim Holandia i Austria. Ta druga już zapowiedziała, że skoro Komisja Europejska nie zamierza tego projektu zaskarżyć, to takim razie rozważy ona złożenie samodzielnej skargi w tym zakresie. Stanowisko strony polskiej póki co nie jest mi znane.
Chociaż na ostateczne wprowadzenie PKW-Maut w Niemczech z pewnością przyjdzie jeszcze poczekać co najmniej kilkanaście miesięcy to dzisiejszy kompromis niewątpliwie stanowi ogromy krok naprzód i chyba już nic wprowadzeniu PKW-Maut nie przeszkodzi.
Zobaczymy co z tego będzie. Dobry artykuł, dzięki!
Zawsze do usług 🙂
Ale to jeszcze jest wstrzymane podobno do 2019 roku to prawda ? bo tak słyszałem gdzieś bodajże to wyczytałem z tymi autostradami.
Tak masz racje patryk od 2019 wchodzą te płatne autostrady i cena będzie wahać się między 2,5 a 50 euro, a roczna opłata dla cudzoziemców ma wynieść maksymalnie 130 euro. Poczytałem trochę o tym