Takiego rozstrzygnięcia można było się spodziewać.
Bundestag zdecydowaną większością głosów przyjął dziś zmodyfikowany projekt ustawy wprowadzający w Niemczech opłaty za przejazd autostradami w Niemczech dla posiadaczy samochodów osobowych (PKW-Maut).
Temat wprowadzenia PKW-Maut w Niemczech poruszałem wielokrotnie na blogu.
Po raz pierwszy mogłeś o tym przeczytać w marcu 2015 roku, gdy po przyjęciu przez Bundestag pierwotnego projektu ustawy wprowadzającego PKW-Maut, wydawało się, że opłata ta zostanie wprowadzona już z początkiem 2016 roku.
Na skutek licznych wątpliwości prawnych, a przede wszystkim oporu ze strony Komisji Europejskiej, prace nad wprowadzeniem w życie tej ustawy przeciągnęły się i na jakiś czas utknęły w martwym punkcie.
Po wielu miesiącach sporów i negocjacji, w grudniu 2016 roku, wreszcie zawarto kompromis dający stronie niemieckiej zielone światło dla wprowadzenia płatnych autostrad w swoim kraju.
Efektem tego kompromisu jest zmodyfikowany projekt (w stosunku do tego z 2015 roku), który został dziś przyjęty przez Bundestag (niższa izba niemieckiego parlamentu). O szczegółach napiszę wkrótce.
Pomysłodawca i główny orędownik wprowadzenia płatnych autostrad w Niemczech – Alexander Dobrindt – obecny minister ruchu drogowego w Niemczech, określił PKW-Maut jako uczciwy, rozsądny i sprawiedliwy.
Ciekaw jestem czy podzielasz jego zdanie? 🙂
Dalsza procedura ustawodawcza wymaga jeszcze zatwierdzenia tego rozstrzygnięcia przez Bundesrat (wyższa izba niemieckiego parlamentu) oraz podpisu prezydenta Niemiec (Bundespräsident), jednak tym razem wszystko wydaje się już przesądzone… Zobaczymy 🙂
Póki co pewne jest, że z bezpłatnych autostrad w Niemczech możesz spokojnie jeszcze przez jakiś czas korzystać.
Opłaty za przejazd autostradadami w Niemczech dla posiadaczy samochodów osobowych (PKW-Maut) zaczną bowiem obowiązywać najwcześniej od 2019 roku.
O szczegółach z pewnością Ci jeszcze napiszę 🙂
Nieźle. Teraz załóżmy, że ktoś jedzie z północy polski do Szwajcarii. Stawka za km byłaby 0,10 EUR x 1100km = 110 euro . Prawie pół polskiej wypłaty minimalnej.
To zupełnie bez sensu, podejrzewam że ceny skutecznie uniemożliwią polakom korzystanie z nich.
Tyle lat darmowe i nagle wprowadzają opłaty.. Chyba biorą przykład nie z tych co trzeba, niech się nie wzorują na naszym „pięknym” kraju.
Mamy jeszcze więc 2 lata spokoju, szkoda że wprowadzają opłaty, niemieckie autostrady były najlepsze bo były niezawodne i bezpłatne..
Dość często korzystam z tych autostrad i naprawdę wielka szkoda , że wprowadzają te opłaty. Jestem ciekaw tylko ile będzie nas kosztować przejazd autostradą niemiecką.
Niby mamy jeszcze te dwa lata, ale końcu te opłaty wejdą. Dla mnie jako osoby regularnie podróżującej przez Niemcy nawet kilka razy w miesiącu, jest to zła informacja. Ciekawe jaki będzie koszt przejazdu taką autostradą, niemniej jakie by one nie były, wzrosną mi koszty przejazdów.
A co mają powiedzieć właściciele firm transportowych, zwłaszcza większych, których pojazdy codziennie przemieszczają się przez Niemcy. Im dopiero wzrosną koszty przejazdów. W skali roku będą to zapewne potężne kwoty.
Ja myślę, że nie ma co się tak bardzo gorączkować już teraz. Dwa lata to sporo czasu i jeszcze wiele może się wydarzyć.
Niby dwa lata , a zleci pewnie jak z bata strzelił. Sam często użytkuję te autostrady i nie uśmiecha mi się płacić nagle za przejazdy , no ale co zrobić…
Zawsze możesz poszukać tras alternatywnych nie biegnących przez autostrady. Czas podróży się pewnie wydłuży, ale nadal będzie za darmo.
Ah, niemieckie autostrady to coś, co na trasach lubię najbardziej, łatwo się po nich jedzie, i o wiele szybciej, niż u nas w Polsce.
Może przez te 2 lata się jeszcze coś zmieni zobaczymy jeszcze na razie nie ma co panikować ale trzeba śledzić temat. Ja jestem ciekaw co z tego wyjdzie.
Obstawiam, że szczegóły jeszcze zmienią się pięć razy po drodze. Spodziewałem się tego rozwiązania, ale ciekawi mnie jak to dokładnie będzie liczone. Firmy transportowe na pewno ucierpią.
Bardzo możliwe. Często przecież tak jest, że wszystko się jeszcze zmienia.
Kiedy pojawi się jakiś kolejny wpis? 🙂
Niebawem 🙂
Hmm tak widziałem ta ustawa przeszła ale Niemcy wypowiedzieli się ze dopiero wprowadzą to w 2019 roku wiec mamy jeszcze 2 lata spokoju a możliwe że zmieni się jeszcze coś przez te 2 lata, szkoda że biorą przykład z takich krajów jak nasz z tym opłatami.
To są Niemcy, a nie Polska. Tam się raczej takie rzeczy już nie zmieniają tak jak u nas.
No niestety, a bardzo często korzystam z niemieckich autostrad, ale od jakiegoś czasu można się było tego spodziewać.
To nie wróży niczego dobrego dla transportu bo wzrośnie znowu wszystko jak tiry będą płaciły te opłaty jeśli chodzi o export – import to bedzie słabe rozwiazanie.
PKW-Maut dotyczy samochodów osobowych… TIR-y i inne ciężarówki płacą za przejazd autotradą (LKW-Maut) już od 2005 roku 🙂
Wiadomo ze nie jest to fajne, dodatkowe koszty autostrad po psują czas trasy w niemczech ale cóż miejmy nadzieje ze pieniądze z tego pójdą także na drogi chociaż porównując niemcy do polski i tak mają przody w jakości dróg
Nienawidzę tego, że zawsze gdy pracuję mam całe życie pod górkę, nie dość że rodzina czeka czasem kilka tygodni to jeszcze wydatki na bramki i teraz pkw… No niestety…
No niestety to wszystko zaczyna być coraz bardziej skomplikowane, mam nadzieję że się jakoś ułoży i że będzie tak jak przed uchwaleniem tego bezsensownego projektu… I tak wystarczająco dużo zarabiają na innych ludziach…